Oruç

Soru

Hocam serum Ve iğne konusunda Şafi ve Hanefi mezhebine göre durum nedir

Sevgili kardeşimiz, burada Hanefi İmâmlar(r.a.e) arasında görüş ayrılıkları vardır.

İmâm-ı A’zâm Ebu Hanife’in (r.a) görüşüne göre; vücuda giren şey, hangi yolla ve hangi mahiyette girmiş olmasına bakılmaksızın orucu bozar. Bunun iğne, serum, çubuk parçası, demir, kurşun olması -girip de vücutta tamamen kayboluyorsa- durumu değiştirmez, orucu bozar. Hatta yara üzerine sürülen ilacı yaranın emmesi ile alt tabakalara inmesi orucu bozar. Çünkü burada bir menfaat söz konusudur.

İmâmeyn’de ise İmâm Ebu Yusuf(r.a) ve İmâm Muhammed’in(r.a) görüşlerine göre vücuda giren maddenin orucu bozması ancak maddenin gıda kabilinden olması ile mümkündür. Yani İmâm-ı A’zâm’ın(r.a) görüşüne göre gıda kabilinden olmasa dahî vücuda girdiğinde tamamen kaybolan kurşun, tahta parçası, toprak, serum, iğne gibi orucu bozan şeyler, İmâmeyn’e göre orucu bozmaz. Aynı şekilde yaraya sürülen ilaç gıda kabilinden olmadığı için, yaranın emmesi sonucu alt tabakaya geçse dahî İmâmeyn’e göre orucu bozmaz.

İmâmeyn’e göre orucu bozan iğne ve serumlar ise, zaruret dışında kullanılanlar ile içerisinde gıda muhtevası olanlardır. Bu inceliğe dikkat edelim.

Şafiî mezhebinin görüşü ise İmâmeyn’in görüşü ile aynıdır.

Netice ve tavsiye edilen şudur: Acil bir durum bulunmadıkça; serum, iğne, krem ve sprey ilaçlar kullanmamak ve olabildiğince bunları iftar sonrasına ertelemek. Zaruret halinde bunları kullanmak, ‘oruç bozulmaz’ hükmüne binaen amel edip, İmâm-ı A’zâm Ebu Hanife’nin görüşüne muhalif kalmamak için ihtiyaten Ramazan-ı Şerif sonrası kazâ orucu tutmaktır. Bu en mutedil ve cem edilmiş durumdur. Allah’a(c.c) emanet olunuz…

0
Anonim 1 hafta 0 Cevaplar 69 görünümler 0

Bir cevap bırakın

Araştır
Araştır